والصلاة والسلام علي أشرف الخلق والمرسلين سيدنا محمد وعلي أهله وصحبة أجمعينأما بعد
نبدأ الجلسة الطارئة اليوم
بالشكوى المقدمة من المدعو ... قول يأبني ... آه .. شبل الإسلام
تعالوا نشوف إيه الحكاية
شبل بيتكم عن الاختلاط
وبدأت أصوات تتعال وتقول حراااام ومش حراااام
أولا........... الحرام ومش الحرام ... أحنا منقدرش نحدده ... لأننا مش من حقنا نقول كده ... المهم كله بالأدلة نشوف إيه
الكلام ده ... عشان منتكلمش كتيييير ونفتي في أمور مش من حقنا أننا نفتي فيها ... لكن طبعاً من حقنا
أن نتناقش فيها
اولا......................
معظم الناس تتكلم عن الاختلاط في الجامعة والمدارس
اختلف الناس حسب تأيد الاختلاط وانقسموا إلى 3انواع
1- لازم وجود الاختلاط
2- وناس تقول مستحيل دة حرام
3- وناس تقول أنا مع الاختلاط لكن يكون في حدود الأدب
وده كمان رائي تانى يقول اة إحنا مع الاختلاط لكن بوجود 8شروط
................................
1 - أن يخلو من تبرج المرأة وكشف مالا يجوز لها كشفه ... الحجاب
2- أن يخلو من النظر إلى مالا يجوز النظر إليه ... مش تعقد تبحلق .. بص البت دي ... بص الواد ده
3- أن لا تتكسر المرأة في الكلام وتخضع فيه
4- أن لا يكون مع خلوة فان كان مع خلوة بأن كان رجل وامرأة في مكان لا يراهما فيه أحد حرم الاختلاط
5- أن لا تظهر المرأة على حالة تثير الرجال من تعطر واستعمال لأدوات الزينة
6- أن يخلو من إزالة الحواجز بين الجنسين حتى يتجاوز الأمر حدود الأدب ويدخل في اللهو والعبث كالاختلاط الذي يحدث في الأعراس.
7- أن يخلو من مس أحد الجنسين الآخر دون حائل فلا تجوز المصافحة لقوله صلى الله عليه وسلم (إني لأصافح النساء ).
8- أن يخلو من تلاصق الأجسام عند الاجتماع عن أبي أسيد الأنصاري - رضي الله عنه انه سمع رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول وهو خارج من المسجد، فاختلط الرجال مع النساء في الطريق فقال رسول الله صلى الله عليه وسلم للنساء (( استأ خرن فانه ليس لكن أن تحققن ( تتوسطن )) الطريق عليكن بحافات الطريق )) فكانت المرأة تلتصق بالجدار حتى أن ثوبها ليتعلق بالجدار من لصوقها به . هذه الشروط الثلاثة الأخيرة من الحواجز التي وضعها الدين بين الرجل والمرأة حذرا من الفتنة والتجاذب الغريزي الذي قد يغري أحدهما بالآخر، فإذا توفر في الاختلاط هذه الشروط كان حلالا وان فقد شرط من هذه الشروط كان الاختلاط حراماً
................
لكن أنا بقى بعترض على الشرط الرابع
أن لا يكون مع خلوة فان كان مع خلوة بأن كان رجل وامرأة في مكان لا يراهما فيه أحد حرم الاختلاط لقوله صلىاللهعليه وسلم: (( لا يخلون رجل بامرأة إلا ومعها ذو محرم )) وقوله: (( لا يخلون أحدكم بامرأة فان الشيطان ثالثهما )).نأتي للحديث(( لا يخلون رجل بامرأة إلا ومعها ذو محرم ))
قبل أن نتكلم عن الحديث ... ما معني كلمة خلوة ؟
معناها الانفراد بامرأة بعيد عن أعين الناس .... مش هي دي معني الخلوة ... طيب لو كان في وسط مجموعة
أذاً الخلوة هنا خلاص بطالة ... لأنها مش موجودة
ده أنت في وسط 500 واحد وواحدة
طيب معني الحديث
(( لا يخلون رجل بامرأة إلا ومعها ذو محرم ))
افتكر أن معني الحديث الآن أصبح واضح
طيب ودة كمان رائي لناس ثانية إن الاختلاط دة لازم يتوقف على أسئلة وكلنا نجيب علها
أولا... هو السؤال الأول اللي نفسي اطرحه هو ليه فيه ميل للبنات أنهم يكلموا ولاد وليه الولاد بيبحبوا يكلموا البنات ؟
...........
فكرة الحب والجواز بتمثل كام في الميه من تفكيركم ؟ وليه زادت اليومين دول ؟
...........
وهل النسبة ده بتغير مع تغير العمر ؟
...............
والسؤال الرئيسي أية حدود العلاقة بين الولاد والبنات في الجامعة وفي العائلة وعلي النت بالذات ؟
..................
وليه مانسبش العملية مفتوحة علي البحري ونخلي الشباب يفرغوا الكبت العاطفي بتاعهم ؟
....................
وأية أفضل وسيلة لتفريغ العواطف ؟
................
وأخر حاجة الحب قبل الجواز صح ولا غلط ؟
...................
اسئاتي كتيرة بس باريت تجاوبوا عليها كلها لان كل سؤال تهمنى
الإجابة!
واللي مش هيجاوب أنا سمعت إن جابر جاب فلكه جديدة عايز يجربها
؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
أنا أحب أنى ابقي أول حد يجب على الأسئلة؟؟؟ اوك
هو 1-السؤال الأول اللي نفسي اطرحه هو ليه فيه ميل للبنات أنهم يكلموا ولآد وليه الولاد بيبحبوا يكلموا البنات؟؟؟؟؟؟؟؟؟
غريزة فطريه وبتتواجد في البنت والولد على حد سواء وفيه بيعرف يتعامل معاها ويوجهها صح وفيه ما بيعرفش يتعامل معاها وبالتالي بتنتج مصايب كتير بنسمع عنهاولازم الى يتعامل معاها صح تبقى حب تعاليم الدين
2-السؤال التانى
فكرة الحب والجواز بتمثل كام في الميه من تفكيركم ؟ وليه زادت اليومين دول ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
دي بتختلف على حسب رغبة الإنسان في الاستقرار يعني لو بنت ها تلاقيها تتراوح من 90 % لحد 100 % أول ما تعدي العشرين سنه لو ولد على حسب وضعه وحياته المادية والمعنوية بس أنا بتكلم عن الجواز الرسمي المتعارف عليه مش الجواز العرفي يتهيألى إنها تكون عن البنات أكتر بسبب حاجتهم للاستقرار وشريك الحياة
أما الولاد ففيهم إلى عاوز يعيش حياته الأول
وفى اللي عاوز يلعب بأي بنت وخلاص
وفى برده اللى عاوز يتجوز ويكمل نص دينه لكن بسيط جدا
3- السؤال الثالث
وهل النسبة ده بتغير مع تغير العمر ؟
نبدأ الجلسة الطارئة اليوم
بالشكوى المقدمة من المدعو ... قول يأبني ... آه .. شبل الإسلام
تعالوا نشوف إيه الحكاية
شبل بيتكم عن الاختلاط
وبدأت أصوات تتعال وتقول حراااام ومش حراااام
أولا........... الحرام ومش الحرام ... أحنا منقدرش نحدده ... لأننا مش من حقنا نقول كده ... المهم كله بالأدلة نشوف إيه
الكلام ده ... عشان منتكلمش كتيييير ونفتي في أمور مش من حقنا أننا نفتي فيها ... لكن طبعاً من حقنا
أن نتناقش فيها
اولا......................
معظم الناس تتكلم عن الاختلاط في الجامعة والمدارس
اختلف الناس حسب تأيد الاختلاط وانقسموا إلى 3انواع
1- لازم وجود الاختلاط
2- وناس تقول مستحيل دة حرام
3- وناس تقول أنا مع الاختلاط لكن يكون في حدود الأدب
وده كمان رائي تانى يقول اة إحنا مع الاختلاط لكن بوجود 8شروط
................................
1 - أن يخلو من تبرج المرأة وكشف مالا يجوز لها كشفه ... الحجاب
2- أن يخلو من النظر إلى مالا يجوز النظر إليه ... مش تعقد تبحلق .. بص البت دي ... بص الواد ده
3- أن لا تتكسر المرأة في الكلام وتخضع فيه
4- أن لا يكون مع خلوة فان كان مع خلوة بأن كان رجل وامرأة في مكان لا يراهما فيه أحد حرم الاختلاط
5- أن لا تظهر المرأة على حالة تثير الرجال من تعطر واستعمال لأدوات الزينة
6- أن يخلو من إزالة الحواجز بين الجنسين حتى يتجاوز الأمر حدود الأدب ويدخل في اللهو والعبث كالاختلاط الذي يحدث في الأعراس.
7- أن يخلو من مس أحد الجنسين الآخر دون حائل فلا تجوز المصافحة لقوله صلى الله عليه وسلم (إني لأصافح النساء ).
8- أن يخلو من تلاصق الأجسام عند الاجتماع عن أبي أسيد الأنصاري - رضي الله عنه انه سمع رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول وهو خارج من المسجد، فاختلط الرجال مع النساء في الطريق فقال رسول الله صلى الله عليه وسلم للنساء (( استأ خرن فانه ليس لكن أن تحققن ( تتوسطن )) الطريق عليكن بحافات الطريق )) فكانت المرأة تلتصق بالجدار حتى أن ثوبها ليتعلق بالجدار من لصوقها به . هذه الشروط الثلاثة الأخيرة من الحواجز التي وضعها الدين بين الرجل والمرأة حذرا من الفتنة والتجاذب الغريزي الذي قد يغري أحدهما بالآخر، فإذا توفر في الاختلاط هذه الشروط كان حلالا وان فقد شرط من هذه الشروط كان الاختلاط حراماً
................
لكن أنا بقى بعترض على الشرط الرابع
أن لا يكون مع خلوة فان كان مع خلوة بأن كان رجل وامرأة في مكان لا يراهما فيه أحد حرم الاختلاط لقوله صلىاللهعليه وسلم: (( لا يخلون رجل بامرأة إلا ومعها ذو محرم )) وقوله: (( لا يخلون أحدكم بامرأة فان الشيطان ثالثهما )).نأتي للحديث(( لا يخلون رجل بامرأة إلا ومعها ذو محرم ))
قبل أن نتكلم عن الحديث ... ما معني كلمة خلوة ؟
معناها الانفراد بامرأة بعيد عن أعين الناس .... مش هي دي معني الخلوة ... طيب لو كان في وسط مجموعة
أذاً الخلوة هنا خلاص بطالة ... لأنها مش موجودة
ده أنت في وسط 500 واحد وواحدة
طيب معني الحديث
(( لا يخلون رجل بامرأة إلا ومعها ذو محرم ))
افتكر أن معني الحديث الآن أصبح واضح
طيب ودة كمان رائي لناس ثانية إن الاختلاط دة لازم يتوقف على أسئلة وكلنا نجيب علها
أولا... هو السؤال الأول اللي نفسي اطرحه هو ليه فيه ميل للبنات أنهم يكلموا ولاد وليه الولاد بيبحبوا يكلموا البنات ؟
...........
فكرة الحب والجواز بتمثل كام في الميه من تفكيركم ؟ وليه زادت اليومين دول ؟
...........
وهل النسبة ده بتغير مع تغير العمر ؟
...............
والسؤال الرئيسي أية حدود العلاقة بين الولاد والبنات في الجامعة وفي العائلة وعلي النت بالذات ؟
..................
وليه مانسبش العملية مفتوحة علي البحري ونخلي الشباب يفرغوا الكبت العاطفي بتاعهم ؟
....................
وأية أفضل وسيلة لتفريغ العواطف ؟
................
وأخر حاجة الحب قبل الجواز صح ولا غلط ؟
...................
اسئاتي كتيرة بس باريت تجاوبوا عليها كلها لان كل سؤال تهمنى
الإجابة!
واللي مش هيجاوب أنا سمعت إن جابر جاب فلكه جديدة عايز يجربها
؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
أنا أحب أنى ابقي أول حد يجب على الأسئلة؟؟؟ اوك
هو 1-السؤال الأول اللي نفسي اطرحه هو ليه فيه ميل للبنات أنهم يكلموا ولآد وليه الولاد بيبحبوا يكلموا البنات؟؟؟؟؟؟؟؟؟
غريزة فطريه وبتتواجد في البنت والولد على حد سواء وفيه بيعرف يتعامل معاها ويوجهها صح وفيه ما بيعرفش يتعامل معاها وبالتالي بتنتج مصايب كتير بنسمع عنهاولازم الى يتعامل معاها صح تبقى حب تعاليم الدين
2-السؤال التانى
فكرة الحب والجواز بتمثل كام في الميه من تفكيركم ؟ وليه زادت اليومين دول ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
دي بتختلف على حسب رغبة الإنسان في الاستقرار يعني لو بنت ها تلاقيها تتراوح من 90 % لحد 100 % أول ما تعدي العشرين سنه لو ولد على حسب وضعه وحياته المادية والمعنوية بس أنا بتكلم عن الجواز الرسمي المتعارف عليه مش الجواز العرفي يتهيألى إنها تكون عن البنات أكتر بسبب حاجتهم للاستقرار وشريك الحياة
أما الولاد ففيهم إلى عاوز يعيش حياته الأول
وفى اللي عاوز يلعب بأي بنت وخلاص
وفى برده اللى عاوز يتجوز ويكمل نص دينه لكن بسيط جدا
3- السؤال الثالث
وهل النسبة ده بتغير مع تغير العمر ؟
كل ما بتقدم العمر طبيعي وده لحاجة الإنسان لشريك في حياته وخصوصا إن الإنسان يبقى حواليه أهله وكل ما يكبر بيحس اكتر
انه محتاج لشريك وعاوز يستقر ويكون عنده ..أطفال
4-السؤال الرابع
والسؤال الرئيسي أية حدود العلاقة بين الولاد والبنات في الجامعة وفي العائلة وعلي النت بالذات ؟
في الجامعة زميل دراسة أو زميل نشاط يعني تعارف عادي ما فيهوش مشاعر لسبب أيام الجامعة كل البنات والشباب عاشوا قصص روميو وجوليت وبعد الجامعة كل راح لحاله طيب لزمتها إيه القلب يكون مشغول بمشاعر حرام والنفس والعقل وكل حاجه مشغوله بالحبيب واي حاجه تانية جنب ده بتعطل انا شايفه انه فيها جرمانيه وعلى فكره البنات لما يبقوا أصدقاء للبنات والشباب بالمثل يبقوا كويسين اه والله جربوا مش ها تخسروا رغم إن ميول اي طرف للآخر يبقى رغبه في معرفة ما عند الأخر مش اكتر بس بردوا العلاقات لازم تتحدد جدا في العائلة وفي الجامعة ودي بتكون حسب التربية الصحيحة وبالنسبة للنت فده هبل وعبط
5-السؤال الخامس وليه مانسبش العملية مفتوحة علي البحري ونخلي الشباب يفرغوا الكبت العاطفي بتاعهم ؟
بكل بساطة لأن ده مخالف لتعاليم الدين
ومخالف لعاداتنا وتقاليدنا كمصريين
6-السؤال السادس
أفضل وسيلةلتفريغ العواطف؟؟؟؟
التقرب إلى الله..وتفريغ هذه الطاقة بالصلاة..وبالعمل
7-السؤال الأخير
وأخر حاجة الحب قبل الجواز صح ولا غلط ؟
دي تعتمد على الطرفين يعني حب الجامعات والنت والجيران ما لوش إي لذمه لأنه مش ها يبقى فيه جواز إلا ما ندر ..
إما الحب لما يكونوا الأهل عارفين بيه يعني خطوبه او تعارف بعلم الأهل انا مش شايفه فيه غلط
بس دة رائي ياريت كل واحد المنتدى يشاركني برائية
إما الحب لما يكونوا الأهل عارفين بيه يعني خطوبه او تعارف بعلم الأهل انا مش شايفه فيه غلط
بس دة رائي ياريت كل واحد المنتدى يشاركني برائية