منتديات جامعتنا

وربنا منورين المنتدى يا شباب احلى جامعه فى الدنيا .. بقولكم ايه احنا عايزين نكبر المنتدى ده و يبقى من احسن المنتديات الجامعيه الى موجوده . و دا مش هيتم الا اذا كان فيه اعضاء فعاله كتير
فا لو ليكم مزاج تسجلو ماشى .. ولو مش عايزين بردو ماشى .. و لو مسجلين اصلا يبقى ادخلو باسمكم و الباسورد و لو مش عايزين بردو ماشى .. و لو زهقتو و عايزين تقفلو المنتدى ماشى . بس طبعا لو سجلتو هتبقى حاجه حلوه ليا و ليكم ان شاء الله . بحبكم على فكره

انضم إلى المنتدى ، فالأمر سريع وسهل

منتديات جامعتنا

وربنا منورين المنتدى يا شباب احلى جامعه فى الدنيا .. بقولكم ايه احنا عايزين نكبر المنتدى ده و يبقى من احسن المنتديات الجامعيه الى موجوده . و دا مش هيتم الا اذا كان فيه اعضاء فعاله كتير
فا لو ليكم مزاج تسجلو ماشى .. ولو مش عايزين بردو ماشى .. و لو مسجلين اصلا يبقى ادخلو باسمكم و الباسورد و لو مش عايزين بردو ماشى .. و لو زهقتو و عايزين تقفلو المنتدى ماشى . بس طبعا لو سجلتو هتبقى حاجه حلوه ليا و ليكم ان شاء الله . بحبكم على فكره

منتديات جامعتنا

هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.
منتديات جامعتنا

شباب جامعة المنصوره

حاملة القرأن
دمعة عين
basim
محمد العمرى
مريومة
9 مشترك

تعالوا شوفوا خيبة البنات والشباب

مريومة
    مريومة
    معانا من زمان
    معانا من زمان

انثى
    كلية ايه : كلية تجارة
    هواياتك ايه ؟ : الموسيقى والنت

حصرى تعالوا شوفوا خيبة البنات والشباب

مُساهمة من طرف مريومة الأحد أغسطس 08 2010, 00:54

السلام عليكم يااحلى اعضاء
    انا بقى عاوزها اناقش معاكم حاجة هى اية راى الشباب فى البنات واية راى البنات فى الشباب

ابدا بقى اتكلم معاكم تعالوا معى كدة وبصوا وشوفوا حال الاولاد ياخواتى عليهم دلوقت تلاقى الولد من دول مسقطلك البنطلون وفاتح القميص ولبسالك كام حظاظة كدة وكام سلسلة ومنظرة يقرف ها هى دى الرجولة كتكم نيلة انتم المفروض الجيال الجديد اللى هيغير البلد دة انتم هتخربوا البلد كدة وال اية هم القدوة الحسنة ال
    نقول هم الوجهة الزبالة لمجتمعنا هم دول حثالة المجتمع وتيجى تقولى معرفش اية بقولك اسكتوا هو انتم عرفين حاجة فى الموضة
    موضة اية المهببة دى يااخواتى هى دى الروشنة الصح كتكم خيبة ونيلة اومال لية بنقول الرجالة ماتوا فى 73مهو بلى بنشوفة

ونيجى بقى نشوف البنات الله الله على البنات وحلاوة البنات واللى بتعملة البنات تلاقى يااخوى البت من دول نزل لبسة لبس دة اية اللى انتى لبسة دة يابت انتى راحها انا خارجها ياماما خرجة كدة اها ياماما ودى فى اية دى الموضة ياماما بلاش ابقى استيل
    كتك نيلة استيل اية يااختى وانتى لبسة لى برمودة وبضى على الكمر ومسيبى لى شعرك وحط اتنين كليو بدرة على وشك معرفش ياختى مين النطع زى مبيقولوا يعنى اللى نزللك من بيتك كدة دة رجل دة ولا كيس جوفة واللى لابسة حجاب وتلاقى ليك شعرة بيان وبلاوى سودة ومسخرة انتم المفروض مش يتقال عليكم بنات انتم المفروض يتقال عليك اية ؟؟؟؟؟؟؟ واللة ماعارفها

نيجى عن موقف الابهات والامهات بالذات
    رايح فين يامودى ياحبيبى رايح النادى مع مين ياكبد ماما مع ساسو ياماما انتيمتى ياماما ردت اها وامها عارفها ياواد قالها انا اعرف بقى انا مالى قالتلة دة غير سوزى بتاع امبارح قالها اها اصلهم كتير يامامى قالتلة اها ياحبيبى لهم حق مهو ابنى زى القمر ومدوخ البنات
    مش ترد تقولة لا يااابنى ياحبيبى كدة حرام بنات الناس مش لعبة
    مش عارفها ان هى عندها بنت هو دان تدين

تيجى بقى على الاب رايح فين ياولد عاوز اية ياددى رايح النادى مع اصحابى متخلاص وطبعا الاب بيتكلم ودة ميديلة طناش وورامى الطرشة وطبعا بيقول كدة فى سرة او لبابة ياعم بقى دة انت رغاى فكك منى بقى وقصر ولخص الحوار عاوز الحق البت

تيجى بقى على البنت رايح فين ياروح ماما راحها النادى ياماما
    اها ماشى ياحبيبة ماما متتاخريش معاكى فلوس اها راحها مع مين مفيش مع اصحابى اها اللى هم مين يعنى ترد البنت اية ياماما هو تحقيق اصحابى اللى معى فى الجامعة مودى وتوتى وكتير بقى انا فاكرة قالتلة اة ومين مودى دة قالتلة دة زميلى ياماما زميلك اية يابنت اية ياماما مش هتسيبك من جوة الحوارات دى والتحقيق دةدة ميدو انتيمى تكتك ايزى ياماما بلاش جهل وتخلف الزمن اتطور
    حد يرد علية ياجدعان وانتى ياكبد امك ياختى فين ابوك واخوكى الحمش بلا نيلة انا طبعا مردتش اطول اكتر من كدة لان كلنا فى جامعات وبنشوف اكتر من كدة صح ولا اية ياجماعة

اية رايكم فى بنات وشباب المستقبل بتوعنا مش وجهة مشرفة بردة
    هم دول اللى هيغيروا ويتطور بلدناوال اية عاوزين نتغير ياعم اجرى انت هو وهى احنا هنفضل والحمدلله دولة متخلفة دة خلاص الغرب سيطر عليكم بكل الاسلحة اللى تخلينى متخلفين بقى دة مناظر ناس مسلمة او ناس عاوزها تتغير

على فكرة ياجماعة انا قولت رايى فى الشباب والبنات عشان محدش يقول ان انا متحيزة وعلى فكرة كل دة نتاج على التربية بس مهو اية هى دى الاجيال اللى هتطلع الاجيال اللى بعدها اللى هيكون انيل وادل سبيل ومحدش يقولى لا كلامك دة مش واقعى فى بردة شباب حلوة وزى الفل بس بنسبة اية ضئيلة جداااااااااااااا

انا عاوزها اشوف رد كل بنت وكل شاب على كلامى ويقول اللى بيشوفة وياريت اللى يدخل يقول اية اللى بيتمنى يشوفة من الجنس الاخر او الصفات اللى المفروض نغير بية المصايب السودة دى عشان نقدر نغير حاجة فى البلد دى دة لو اتغيرت اصلا
    واسفة على الاطالة
    محمد العمرى
    محمد العمرى
    مدير المنتدى
    مدير المنتدى

ذكر
    بلدك ايه ؟ : مصر _الدقهليه_دكرنس
    كلية ايه : مدرس رياضيات بمدارس منار العلم الخاصه بدكرنس
    هواياتك ايه ؟ : القراءه ولعب الفيفا والرياضه

حصرى رد: تعالوا شوفوا خيبة البنات والشباب

مُساهمة من طرف محمد العمرى الأحد أغسطس 08 2010, 02:28

والله عندك حق يا مريومه..بس كل اللى بتقوليه...- فى رايى - اصله....العادات..احنا متعودين اننا نقلد...عمرنا ما فكرنا فى حاجه جديده....
    كل اللى فى دماغنا المظاهر...انا مش بقول ان المظاهر مالهاش لازمه....لا ليها...بس برده المظاهر مش كل حاجه
    اللى انا ملاحظه فى جيلنا...ان كل تفكير البنات فى الولاد...وكل تفكير الولاد فى البنات...ودى مشكله...انا بيتهيالى ان دى اكبر مشكله موجوده فى الجيل ده بالكامل....كل لما اشوف موضوع مثلا فى المنتدى القيه...بحبك...حبيبى...الحب...وهكذا...99 فى الميه من التفكير بقى فى الحب...فى الجنس الاخر
    حلو الاسلوب الساخر الى كتبتى بيه الموضع يا مريومه.....بس زى ما بقول دايما.....لو غيرنا ثقافتنا - تفكيرنا - حاجات كتير اوى هتتغير
    شكرا يا مريومه

gam3tnaa1@yahoo.com
    basim
    basim
    لسه جديد
    لسه جديد

ذكر
    كلية ايه : حقوق

مُساهمة من طرف basim الأحد أغسطس 08 2010, 04:34

كلامك حلو قوى يا مريومة
    والاحلى الاسلوبك
    بجد انا بحيكى على اسلوبك
    وانتى معاكى حق فى كل كلمة بتقوليها
    انا بس عاوز اقول حاجة
    ان الولد من دول يشوف مثلا ممثل او مغنى بيحبة
    وشايفة مسقط البنطون يقوم يعمل زية
    تلقى المغنى ولا المثل لابس نظارة شمس ينزل جرى يجيب زيها
    والبنت نفس الحكاية تشوف الممثلة او المطربة الى تحبها تقوم عاوزها تعمل زيها
    وفى عادة وحشة قوى انشترت فى الزمن لعجر بتاعنا دة
    ان الكل بيبص لبعضة
    مش عارف على اية
    وشكرا جدا يا مريومة على موضوعك الهايل
    بجد تسلم ايدك
    وعلى فكرة دى وجهة نظرى المتواضعة والى عندوا اى اعتراض للوجهة النظر دى يقول
    تسلم ايدك على مريومة
    مريومة
    مريومة
    معانا من زمان
    معانا من زمان

انثى

مُساهمة من طرف مريومة الأحد أغسطس 08 2010, 08:32

عجبنى ردك اوووى يامحمد عندك حق والله فى كلامك مهى دى المصيبة دلوقت لتقليد لية ميكناش كل واحد لة شخصيتة وكيانة المستقل وفكرة هو لازم نقلدفلان وعلان مهو الغرب بدا يسيطر علينا بكلامة دة
    هى المظاهر يامحمد مش كل حاجة زى ماانت بتقول هو الانسان عمرة ماكان ولاهيكون بمظهرة
    اها انا مش ضد ان الانسان يكون لة منظر او مظهر انامش بمناع الموضوع دة بس لية ميكونش المظهر دة محترم هو لازم بتسقيط البناطيل وبالرخامة على البنات وتيجى تسال الواحد من دول يقولك اها ياعم براحتى اعاكس واغتت طب لية مهو معذور بردة ازاى ؟؟؟؟؟؟؟؟
    مهو بيعاكس ليةيعنى اكسف البت من دول بقى هينزل مضبطة نفسها ومكياج ولبس اخر شياكة مش عشان اقول لها كلمتين حلو يعنى مش حرام تتذوق كدة على الفاضى بردة لازم اوجب معهاطب لية متتطلعش انت احسن منها ومش تبص ليها لانها اصلا بكدة مرخصة نفسها
    فعلا كل الكلام اليومين دول على الحب وكلام فارغ وفاضى هى الدنيا كلها حب ماالدنيا مليانة حاجات كتير ومشاكل وقضايا مهمة اوى وبالقضايا دى هتفتح عقولنا ونغير فكرنا وحياتنا وثقافتنا
    منور التوبيك يامحمد ويارب الموضوع يعجبكم
    مريومة
    مريومة
    معانا من زمان
    معانا من زمان

انثى

مُساهمة من طرف مريومة الأحد أغسطس 08 2010, 08:47

والله عندك حق بردة ياباسم فى كلامك كلة بيص لكلة كلة بيقلد كلة
    طب مهو بيقلد مش يقلد فى الصح ولا نقلد فى الغلط لية منبصش للناس المتميزين للى الناس اللى بيقدموا فكر عظيم او حاجة جديدة للبلد لية منوسعش فكرينا ونكون ناس ناضجين بقى لية نفضل عايشين او معيشين نفسنا فى جو الحياة دى واننا بيس بقى وكلة مكبر دماغة ويلا ياعم واحنا ملنا احنا هى بلد اهلينا لوحدين هو انا يعنى اللى هغير البلد
    اها انت وغيرك وغيرك اللى هتغير البلد ونورت التوبيك يباسم برايك بس

استن اشوف انا عاوزها اشوف رد كل بنت وكل شاب على كلامى ويقول اللى بيشوفة وياريت اللى يدخل يقول اية اللى بيتمنى يشوفة من الجنس الاخر او الصفات اللى المفروض نغير بية المصايب السودة دى عشان نقدر نغير حاجة فى البلد دى دة لو اتغير
    ت اصلا
    دمعة عين
    دمعة عين
    معانا من زمان
    معانا من زمان

انثى
    بلدك ايه ؟ : المنصورة
    كلية ايه : تربية
    هواياتك ايه ؟ : الرسم و الجلوس على البحر او وسط الخضرة

مُساهمة من طرف دمعة عين الأحد أغسطس 08 2010, 09:58

انا بحيكى على عرضك للموضوع ده بأسلوبك المميز يا مريومة
    عارفة تلخيص الكلام ده كله ايه؟
    كلمة واحدة وهي
    الموضة
    الموضة والتقليد مخليينا مش شايفين حاجة
    مش عارفة لامتى هنفضل ماشين ورا بعض بنقلد بعض
    هحكيلك موقف مضحك شوية بس والله حقيقى
    كنت فى الجامعة وماشية انا وصحباتى بعدين صاحبتى جيبتها اتقطعت من تحت المهم قلنا ليها يابنتى كأنها موضة
    قابلتنا واحدة سألتها قالتلها الجيبة دى جديدة قالتلها أه انتى متعرفيش دا لسة نازلة النهاردة وخدناها تهريج
    بعدها بيومين لقينا البنت دى جاية ولابسة واحدة زيها سألناها انتى جيبتيها منين قالت انا قلبت المنصورة والمحلة عليها لكن ملقتهاش فقلت للخياطة وعملتهالى
    يومها ضحكنا ضحك
    بس للأسف بالرغم انه مضحك لكن محزن أوى
    لما يكون ده حالنا
    يبقى حرام علينا
    قضيتنا
    برستيجنا ولبسنا ومسايرة الموضة ومعرفة اخبار الممثلين والفنانين وخلاص
    انما نعمل حاجة دا مستحيل
    انما عن نفسى مغيرة كتير فى تصرفاتى علشان مكنش كده
    كمان يامريومة زى ما انتى قلتى الاب اللى يسيب بنته نازلة تقابل توتو ومش عارفه ايه دا او اللى شايف ابنه مش عارف انه ولد ولا بنت ميستحقش انه يكون اب
    لانه مش راجل أساسا
    مريومة
    مريومة
    معانا من زمان
    معانا من زمان

انثى

مُساهمة من طرف مريومة الإثنين أغسطس 09 2010, 02:46

[color:b980=blue]اها والله يادمعة عندك حق موضة اية وزفت اية دى بس
    تعرف ان بحس ان الغرب بعاداتهم وتقاليدهم بدا يسيطروا علينا دلوقت
    بمسميات جديدة سيطرت على عقول شبابنا وفكرهم
    اما على البنت اللى بتقولى علية دلوقتى دى نموذج للتفكير شوفتى التفكير وصلها لفين ؟؟؟؟؟؟مش عارفها امتى هنفوق وهنصحى من اللى احنا فية امتى هنوصل الى مرحلة النضوج الفكرى ويبقى تفكيرنا هادف مش نفكر فى ازاى نسقط بنطلون او نحط مكياج او او المفروض نعرف اننا الجيل اللى المفروض محطوط علية الامل احنا اللى المفروض هنطلع اجيال جديدة بس ازاى احنا هنطلع واحنا جيلنا اصلا عاوز تربية الاول شوفوفى كدة الاجيال اللى بعدنا اللى فى تانوى عاملين ازاى او بيتكلموا ازاى
    والله مش عارفها اقول اية بس انا عاوزها اعرف وياريت اللى يدخل يقول اية اللى بيتمنى يشوفة من الجنس الاخر او الصفات اللى المفروض نغير بية المصايب السودة دى عشان نقدر نغير حاجة فى البلد دى دة لو اتغيرت اصلا
    لخد دلوقت محدش قال راية فى البنات والعكس اية اللى يتمنى يشوفة عشان البلد تتغير
    حاملة القرأن
    حاملة القرأن
    ابن المنتدى
    ابن المنتدى

انثى
    بلدك ايه ؟ : مصر ام الدنيا
    كلية ايه : رياض اطفال
    هواياتك ايه ؟ : ذكر الله

مُساهمة من طرف حاملة القرأن الإثنين أغسطس 09 2010, 03:33

هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
    هااااايل يا مريومتى بجد الاسلوب تحفة يا بنتى
    عند حق الشباب اليومين دول بقت تصرفاتهم غريبة جدااااااااا
    بس سيبك من الشباب انا مش هاقول راى فيهم دلوقتى لا انا قلت راى قبل كدة كتيييييييييير
    البنا بئة عنت بشوف البنات بتتفنن اة والله بتتفنن فى انها ازاى تبين جسمها وتظهر ادام الناس
    وتلفت نظر الشباب ليها وممكن تلس حجات غير لائقة بالمرة وماتتفقش مع الدين والمصيبة انك ممكن تلاقيها لابسة حجااااااب
    سلامات يا حجاب اليويمن دول
    منظر وخلاص عشان نكمل الاستايل مجرد حاجة تجمل اللوك
    بس العيب على الاهل وطريقى\ة التربية
    مريومة
    مريومة
    معانا من زمان
    معانا من زمان

انثى

مُساهمة من طرف مريومة الثلاثاء أغسطس 10 2010, 01:09

[quote="الشرويدى"]هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
    هااااايل يا مريومتى بجد الاسلوب تحفة يا بنتى
    عند حق الشباب اليومين دول بقت تصرفاتهم غريبة جدااااااااا
    بس سيبك من الشباب انا مش هاقول راى فيهم دلوقتى لا انا قلت راى قبل كدة كتيييييييييير
    البنا بئة عنت بشوف البنات بتتفنن اة والله بتتفنن فى انها ازاى تبين جسمها وتظهر ادام الناس
    وتلفت نظر الشباب ليها وممكن تلس حجات غير لائقة بالمرة وماتتفقش مع الدين والمصيبة انك ممكن تلاقيها لابسة حجااااااب
    سلامات يا حجاب اليويمن دول
    منظر وخلاص عشان نكمل الاستايل مجرد حاجة تجمل اللوك
    بس العيب على الاهل وطريقى\ة التربية[/quote

والله يابنتى بقت مسخرة متفهميش معدش فية حجاب دلوقتى
    حجاب على برمودة وبيضاهات البنات دلوقتى نحسى انها بقت سلعة رخيصة فعلا بقت حاجة تكسف معرفش راجل اية الوقتى اللى يسمح
    لبنتة انها تنزل الشارع بالمنظر المقظظ دة دة يبقى فى قاموس الرجولة راجل بلا خيبة والله مش عارفها لما احنا جيلينا كدة اومال الاجيال اللى بعدنا هتكون عاملها ازاى الواحد مش عارفها اقول اية لسانى خلاص والله عجز عن الكلام
    واحب اسلم عليكم قبل ماامشى عشان اخر يوم لى النهاردة
    عاشقة الامل
    عاشقة الامل
    معانا من فتره
    معانا من فتره

انثى
    كلية ايه : كلية اداب

مُساهمة من طرف عاشقة الامل الثلاثاء أغسطس 10 2010, 02:13

عادي يا مريومه انتي بتتكلم في ايه
    وبعدين دا راجع للتربيه في الاول وفي الاخر مثلا والولاد بقى اللي اهالهم بيسمحو ليهم انهم تسلو بالبنات فدول هما السبب برده والبنات فازاي بنت تبقى خارجه تحسي انها لابسه ومش لابسه يعني بتعمل استعراض لنفسها وبتلاق التافه برده اللي يكلمها ويعجب بيها والاب والام فرحانين بكده او اصلا ميعرفوش حاجه عن بنتهم او ابنهم وبنتي قمر ربنا يحرصها وابني ننوس عين مامته البنات هي الل بتجري وراه هنعمل ايه يعني ادي الاهالي ولو كانو قالو حرام ولا عيب مكنش حد شاف المناظر دي
    مريومة
    مريومة
    معانا من زمان
    معانا من زمان

انثى

مُساهمة من طرف مريومة الثلاثاء أغسطس 10 2010, 03:04

[quote="عاشقة الامل"]عادي يا مريومه انتي بتتكلم في ايه
    وبعدين دا راجع للتربيه في الاول وفي الاخر مثلا والولاد بقى اللي اهالهم بيسمحو ليهم انهم تسلو بالبنات فدول هما السبب برده والبنات فازاي بنت تبقى خارجه تحسي انها لابسه ومش لابسه يعني بتعمل استعراض لنفسها وبتلاق التافه برده اللي يكلمها ويعجب بيها والاب والام فرحانين بكده او اصلا ميعرفوش حاجه عن بنتهم او ابنهم وبنتي قمر ربنا يحرصها وابني ننوس عين مامته البنات هي الل بتجري وراه هنعمل ايه يعني ادي الاهالي ولو كانو قالو حرام ولا عيب مكنش حد شاف المناظر ديlor=blue]والله يابنتى عندك حق والله انا تعبت من كتر الكلام عن التربية
    احنا الاجيال اللى معتمد لية تتغير الحال اللى احنا فية
    وانا والحمدلله ماشاء الله علينا دة احنا كدة حنطلع اجيال زى الفل فلة شمعة منورة اجيال بقى تقولك ددى ومامى انا نازلة مع boy friend مهو دة الناقص بلا خيبة امتى هنصحى من اللى احنا فية دة ونفوق
    محمد العمرى
    محمد العمرى
    مدير المنتدى
    مدير المنتدى

ذكر

مُساهمة من طرف محمد العمرى الثلاثاء أغسطس 10 2010, 13:46

يا جماعه فيه حاجه انا ملاحظه
    التركيز فى الموضوع ده وفى كل الردود تقريبا كان على اللبس.....المظهر يعنى.....المظهر مهم اكيد....بس مش كل حاجه
    يعنى لما نشوف واحد موقف شعره مش معناها ان هو فاشل او مش بيفهم او بتاع دادى ومامى... لا بالعكس
    المظاهر مش كل حاجه
    طبعا مع الاختلاف ...يعنى الكلام اللى بقوله لا ينظبق على البنات....البنات لازم يكون ليها لبس معين ما تتعدهوش

بس مش ده قصدى...انا قصدى اننا بنتكلم كتير عن اللبس....والميك اب...والحاجات دى
    هى مهم اننا نتكلم فيها وننبه الناس اه....لكن فيه حاجات تانيه ممكن نتكلم فيها
    زى مثلا ان الناس دى مش بتهتم بدراستها....كل اللى فى داغها المظاهر...والشباب بيشجع بعضه على كده
    وان شبابنا متسيطر على دماغه...وانا مش مع ان اللى مسيطر على دماغه هو بقى ..الامريكان والاسرائيلين...والحبتين بتوع التيليفزيون دول
    لا..الشباب متسيطر على دماغه من بلده نفسها....ولازم زى ما بنشجع بعض فى الموضه...نشجع بعض فى الدراسه وفى القرايه عشان نفهم ....كل اللى نفسى فيه...اننا نفهم
    بلاش اى حاجه تحصلنا نقول امريكا
    مره تانيه بشكرك على الموضوع يا مريومه

gam3tnaa1@yahoo.com
    حاملة القرأن
    حاملة القرأن
    ابن المنتدى
    ابن المنتدى

انثى

مُساهمة من طرف حاملة القرأن الثلاثاء أغسطس 10 2010, 22:42

اكيد عندك حق يا استاذ محمد المظهر مش كل حاجة
    بس باتاكد علية عامل كبييييييييير فى الحكم على الانسان
    وعلى فكرة فى بنات كتير وشباب ردو عاملين فى نفسهم البدع س لما تيجى تتعامل معاهم تحس انهم محترمين فى اخلاقهم وتصرفاتهم وان اللى هما فية دة مجرد تقليد اعمى او انسياق وراء الموضة بدون تفكير
    maya met3b
    maya met3b
    ابن المنتدى
    ابن المنتدى

انثى
    بلدك ايه ؟ : المنصوره
    كلية ايه : العذراء
    هواياتك ايه ؟ : الرحلات والنت والرسم

مُساهمة من طرف maya met3b السبت أغسطس 14 2010, 11:23

انا اتاخرت فى الرد بس والله يامريومه عندك حق
    الشباب والبنات فاكرين نفسهم ايه
    ماشيين على الموضه وهما كده بايظين
    محمد العمرى
    محمد العمرى
    مدير المنتدى
    مدير المنتدى

ذكر

مُساهمة من طرف محمد العمرى الأحد أغسطس 15 2010, 13:02

الاهتمام بالشكل ونسيان المضمون....دى ثقافه بقت شائعه عندنا لدرجه صعبه جدا
    هو احنا ليه مش بنقرا...ليه مش بنعطى نفسنا فرصه نبتكر...يعنى
    فى الجواز مثلا...تلاقى الواحد بيعمل اللى اهله بيقولوا عليه....لازم تجيب كذا وكذا
    واهل العروسه...لازم تجيب كذا وكذا
    نجيب حاجات كتير ونزحم البيت بحيث اننا مانلاقيش مكان نتحرك...بنعيش بدماغ غيرنا
    طب ليه ما نتجننش ...ليه ما نعملش اللى احنا عايزينه...نجيب حاجات قليله ..نستخدمها...ومانعينهاش ..زى الحاجات التانيه...وفى نفس الوقت البيت يبقى اوسع
    رايكوا ايه؟

gam3tnaa1@yahoo.com
    مريومة
    مريومة
    معانا من زمان
    معانا من زمان

انثى

مُساهمة من طرف مريومة الإثنين أغسطس 16 2010, 11:31

محمد العمرى كتب:الاهتمام بالشكل ونسيان المضمون....دى ثقافه بقت شائعه عندنا لدرجه صعبه جدا
    هو احنا ليه مش بنقرا...ليه مش بنعطى نفسنا فرصه نبتكر...يعنى
    فى الجواز مثلا...تلاقى الواحد بيعمل اللى اهله بيقولوا عليه....لازم تجيب كذا وكذا
    واهل العروسه...لازم تجيب كذا وكذا
    نجيب حاجات كتير ونزحم البيت بحيث اننا مانلاقيش مكان نتحرك...بنعيش بدماغ غيرنا
    طب ليه ما نتجننش ...ليه ما نعملش اللى احنا عايزينه...نجيب حاجات قليله ..نستخدمها...ومانعينهاش ..زى الحاجات التانيه...وفى نفس الوقت البيت يبقى اوسع
    رايكوا ايه؟

منطق غريب اوى مش فاهمة قصدك هو مش بردة عروستك وانت اللى بتختاروا بيتكم
    بس فى حاجات تكون معروفة ماشية تبع الاصول يعنى بس انت وعروستك ليكم مطلق الحرية فى بيتكم وانتم اللى تختاروا تجيبوا اية ومتجبوش اية بس دة مش بيمشى على الكل حسب الاهل على فكرة وفى اغلب الوقت لازم تلتزم بكلام باباها ودة اللى بيفركش كتير من الزواج
    هو المفروض يكون انت وهى ليك كيان مستقل بس مش عارفها دة مش الساد دلوقت انك انت وهى تجهزوا بيتكم وانت تقول تجيب اية ومتجبش اية انت كدة هتلغى اللى اكبر منك فى سبيل نفسك ديما كانوا بيقولوا مثل اللى ملوش كبير يشترى لة كبير
    مش عارفها يمكن رايى غريب بس استن اشوف الباقى
    محمد العمرى
    محمد العمرى
    مدير المنتدى
    مدير المنتدى

ذكر

مُساهمة من طرف محمد العمرى الثلاثاء أغسطس 17 2010, 06:50

اللى مالوش كبير يشتريله كبير ده اكيد....بس لو الكبير ده هيفرض عليا عيشه انا مش عايزها...يبقى قلته احسن

اكيد طبعا ان العريس والعروسه بيتفقوا هيجيبوا ايه ومش هيجيبوا ايه
    بس بتاثير من الاهل هتلاقى العريس يقول انا عايز كذا وكذا وكذا...وتكون حاجات استخدامتها قليله...والعروسه كذلك

انا من النوع اللى مش بحب الزحمه فى البيت....عايز حاجات قليله ما تزحمش البيت ..ونكون بنستعملها كتير...انما مش نجيب حاجات ونركنها
    زى الصينى مثلا اللى بشوفه فى معظم البيوت....كتير...ومتخزن بقاله كااااااااااااام سنه...والنيش اللى عامل زحمه على الفاضى....الحاجات ممكن نجيب منها قليل ...اللى يكفينا....او لو كان عندنا عزومه...بس

انما الحوازات بتاع اليومين دول...بلاقى فيها منظره مالهاش اى لازمه...تلاقى العروسه جايبه حاجات كتييييييييير جدا..... عشان تقول انا جبت اكتر من كذا
    انا اكلمت فى الموضوع ده عشان واحد جارنا كان بيتجوز قريب...وشقته تلت اوض كبيره وصاله ...ومطبخ وحمام طبعا.... والشقه مش مكفيه الحاجات اللى جايبها

اكيد طبعا هى بتبقى اراء....وانا بحترم راى الناس اللى عايزه تجيب حاجات كتير...بس انا فى رايى ...مش بحب الزحمه فى البيت

gam3tnaa1@yahoo.com
    عاشقة الامل
    عاشقة الامل
    معانا من فتره
    معانا من فتره

انثى
    كلية ايه : كلية اداب

مُساهمة من طرف عاشقة الامل الثلاثاء أغسطس 17 2010, 13:18

طبيعي مش كل اللي العروسه والعريس بيجيبوه بيكون ليه لزمه واغلب الحجات مبيكونش ليها لزمه طبيعي يا محمد يعني وبرده وطبعا زي ما انت قلت ليه منتجننش فعلا دا هيكون بمثابه جنان عشان مهما كان لازم الاهل بيتدخلو ولو برأي في حيات ابنهم او بنتهم وفي حاجه اسمها عادات وتقاليد لكل مكان يعني مينفعش مثلا تتقدم لواحده من غير موافقه اهلك ومينفعش تتجوز واحده من غير موافقه اهلها لازم الاهل بيتدخلو في حياتنا حتى بعد اما تكون مسؤال عن عيله وبيت لازم نلجا ليهم وحكايه بقى ان حجات ملهاش لازمه فممكن دا تتفقو عليه وبرده مع مراعاة موافقه الاهل تقللو من الاشياء اللي المفروض تجيبوها دي حريه ترجعلك انت وهي والاهل وانا عن نفسي لو حبيت اعمل كده لازم يكون الطرف التاني موافق ودا بموافقه اهله برده واهلى اللي اكيد زيهم زي اي اهل عاوزين يفرحو لبنتهم حتى لو على حساب نفسهمفلاااازم رأي الاهل ومش كل حاجه بنعوذها بنقدر نعملها طالما اخترنا من البدايه تدخل الاهل والا بقى لما نحب وعاوزين نتجوز فهنلاقي ان نادر لما ده يحصل ويتجننو ويجبرو اهاليهم على انهم يستجيبو لرغبتهم انا حاسه ان دخلت موضوع في موضوع تاني بس من الاخر دي حرية برده واللي عاوز يعمل حاجه يعملها بس نادرا لما بنخرج عن التقاليد المعروفه للزواج سواء من ادوات محتاجينها او مش محتاجنها
    حاملة القرأن
    حاملة القرأن
    ابن المنتدى
    ابن المنتدى

انثى

مُساهمة من طرف حاملة القرأن الخميس أغسطس 19 2010, 01:33

صحيح البنات دلوقتى بقت طماعة جدا بتجيب حجات كتير علشان بس تتباهى بيها ادام الضيوف وادام عيلة جوزها وبعدين تعايرة بيها
    ههههههههههههههههههههه
    البنات اليومين دول بقت فاكرة ان الجواز دة سفقة ولازم تربحها عشان تتباهى امام الناس
    امال اية اللى صعب الجواز اليوين دول كدا
    يلا خلي البنات متمسكة بافكارها وخليهم قاعدين جمب اهاليهم بطلباتهم دى
    ههههههههههههههههههههههه
    ربنا يهدى[b]
    محمد العمرى
    محمد العمرى
    مدير المنتدى
    مدير المنتدى

ذكر

مُساهمة من طرف محمد العمرى الإثنين أغسطس 23 2010, 01:44

يارب يا شرويدى يهدى الكل
    الواحد بس بيتغاظ لما يشوف بره...مفيش حوار المهر والشبكه والكلام ده......هو خاتم خطوبه وعلى كده
    هتقولولى عاداتنا وتقاليدنا .....وليه ما نتغيرش
    وبعدين الناس دى فيه تعاون كبير جدا بين الزوج والزوجه عندهم....اى نعم عندهم سيئات كتير....بس عندهم برده حاجات كويسه كتير...زى ان العروسه والعريس هما اللى بيتفقوا على كل حاجه الاهل مالهومش دعوه بحاجه هما مش هيعيشوا فيها...هتقولولى عندهم مش بيشوفوا اهلهم وبيبعدوا عنهم وما عندهمش اجتماعيات...طيب الحمد لله ان احنا عندنا ود....بس لو اخدنا منهم الحاجات دى...هتلاقى كل الشباب اتجوز لانهم بيرضوا بالقليل...الاهل هما اللى بيعقدوا كل حاجه

وبالنسبه لكلامك يا عاشقه الامل...طبعا الاهل بيبقوا عايزين حاجات كويسه لبنتهم بس للاسف بيضحوا بالادب والاحترام اللى المفروض يكون فى العريس...فى سبيل انه يكون غنى...وهيعيشها عيشه كريمه....من وجهه نظرهم

تلاقى واحده دكتوره...ومتجوزه واحده عنده ورشه....مش تقليل من بتوع الورش...لا دول فوق دماغى ...بس على الاقل تتجوز واحد من مستواها الثقافى...تقدر تفهمه ويفهمها وتعيش معاه...والراجل التانى يتجوز واحده زى ما هو عايز...فى مستواه الفكرى
    وبلاش بقى حد يقولى فيه ناس مش متعلمه وفكرها عالى وكده...دى حاجه معروفه...بس التعليم بيفرق كتيــــــــــــــر

gam3tnaa1@yahoo.com
    حاملة القرأن
    حاملة القرأن
    ابن المنتدى
    ابن المنتدى

انثى

مُساهمة من طرف حاملة القرأن الثلاثاء أغسطس 24 2010, 09:11

ههههههههههههههههههههههههه
    والل صح
    على فكرة العادات والتقاليد دى هى اللى مصعبة حياتنا
    وحانا الشباب لازم نحاول نتحرر من قيود العادات والتقاليد شوية عشان العيشة دمشى[b]
    angel girl
    angel girl
    معانا من فتره
    معانا من فتره

انثى
    كلية ايه : آداب فلسفة

مُساهمة من طرف angel girl الأحد أكتوبر 03 2010, 12:38

موضوع جميل يا مريومه عارفه ان ردي متأخر بس علي ماجيت بقي مواصلات وزحمه
    المهم بقي بالنسبه لموضوع البنات والشباب هو بيرجع ف الاتنين للاهالي وبردو في جزء بيبقي علي الشباب والبنات دول من جواهم يعني فين حياء البنت وهي نازله لابسه لبس يعتبر مش لابسه اصلا والولد بردو فين اخلاقك وتربيتك ورجولتك ومش معني انه عامل سبايكي يبقي وحش او مش راجل لا انا بتكلم عن ولاد معينه اكيد انتوا عارفينهم بيبقوا باينين من مظهرهم يعني انهم مينفعش يتقال عليهم رجاله وبعدين انتي يالي بتلبسي كدا مفكره انك بكدا بتصتادي عريس وبتعلقي الولاد؟؟ والله اي ولد يقولك انه بيحبك وانتي لابسه كدا مستحيل يكون بيحبك لان الحب عكس الي سايبك تعمليه لو بيحبك مش هيقبل واحد يفكر يبص عليكي وانتي طبعا بلبسك دا بتخلي الولد من دول زوايا رقابته بتتفك من بعضها
    وبتدايق اوي بقي من حاجه لما البنت تلبس مثلا لبس محترم وواحده صحبتها تقولها ايه يابنتي اللي انتي لابساه دا انتي هتدفني نفسك بالحياه اتهني بشبابك شويه..يعني هو انا عشان اتهني بشبابي اغضب ربنا؟؟
    واما مثلا بنت تيجي ترتبط بانسان كتير اوي م البنات دلوقتي بتقول انا نفسي في واد روش كدا جامد اصحابي يتجننوا عليه تفتكر يا كابتن ياللي موقع البنطلون اما دي ترتبط بيك عشان روشنتك يبقي بتحبك؟؟ ماهو زي ما الولاد بيقولوا احنا عاوزين بنت محترمه في بنات كتير بردو عاوزين ولد راجل يحتويها ويبقي مسئول عنها مش فرحان بالبنات اللي عندها نقص في دماغها وتتجنن عليه وهو ماشي..
    في النهايه يعني اسفه ع الاطاله بس هو موضوع بيدايقني جدا جدا وفيه كلام كتير بس اكيد كل الكلام دا بيرجع للاهالي والدين بتاعنا اللي اتغيبنا عنه كتير..
    mido
    mido
    معانا من زمان
    معانا من زمان

ذكر
    بلدك ايه ؟ : انا بلدي ام الدنيا
    كلية ايه : الحقوق
    هواياتك ايه ؟ : كرة القدم

مُساهمة من طرف mido الإثنين أكتوبر 04 2010, 22:43

اولا انا بحييكي يامريومه علي الموضوع الجميل ده
    وماشاء الله مواضيعك كلها بتبقي في الصميم وفيها نسب مشاركه كبيره
    المهم انا بتفق فعلا مع الي قبلي كلهم ان الشباب فيهم الي بيصطنع يعني بيظهر بمظهر مش مظهره بمعني انه عايز يتمتع بشبابه بس عشان يعجب دي ويلفت انتباه دي ويصاحب البنت دي مش عارف دي تبقي مين بالظبط ماعلينا
    ونفس القصه بالنسبة للبنات برده الاصطناع عندهم
    اما بالنسبة للنقطه الي محمد اتكلم فيها فانا معاك ان فيه مغالاه في الطلبات من اهل العروسه واكيد دي ثقافة مجتمع الناس اتعودت علي كده وده غلط لان فيه ناس بتبص لغيرها تقول ده بنت كزا عريسها جبلها ايه وايه وايه
    وهو انا بنتي اقل منها لا انا بنتي يجيلها نفس الي جالها لا واكتر كمان طيب والعريس زنبه ايه مش عارف اهو نصيبه كده وشيل ياعم وهات ياعم مفيش خد ابدا كله هات وشيل وحط
    ده غير بقي الي يقلك لازم نغلي عشان بنتنا مش شوية
    المهم ان الثقافه دي لازم تتغير ازاي بقي محتاجه وقت وبتهيالي انه صعب اساسا التغيير انما فيه ناس بصراحه عندها الثقافه دي ان المهم يكون العريس محترم وشاري
    مريومة
    مريومة
    معانا من زمان
    معانا من زمان

انثى

مُساهمة من طرف مريومة الثلاثاء أكتوبر 05 2010, 06:32

نورت التوبيك ياهنا وبجدانا عجبنى ردك جدااااااا ياقمر
    وكلامك والاسلوب بتاعك روعة
    هو الاهالى لها عمل كبير جدا جدا وكمان الثقافة بتاع الشباب والبنات اليومين دول بقت محدودة جدا
    وبعد البنات عن الدين ولبس مايطلق علية حجاب الوقتى
    وكمان الولاد يلا ربنا يهديناجميعا
    ميرسى مرة تانى على مرورك واكيد طبعامش متاخرة ولا حاجة
    مريومة
    مريومة
    معانا من زمان
    معانا من زمان

انثى

مُساهمة من طرف مريومة الثلاثاء أكتوبر 05 2010, 06:37

ربنا يخليك ياميدو دة من زوقك
    وبعدين انا اجى فين بردة جنب موضوعك
    انت موضوعاتك ماشاء الله عليها
    وبعدين احنا فين من قر بقى ههههههههه تقولى نسب كتير
    وكلامك مضبوط فعلا هو فعلا محتاجين صبر شوية على مالثقافة بتاعناتتطور شوية والعقول محتاجة للنضج كبير جدا

وبالنسبة للى ردك على محمد صراحة ربنا يكون فى عونكم
    انا فعلا اعترف انكم بتبهدولوا فى الطلبات اللى عليكم يلا ربنا معاكم كلكم
    نورت التوبيك ياحروق وميرسى على مرورك

الوقت/التاريخ الآن هو الخميس سبتمبر 19 2024, 13:05