منتديات جامعتنا

وربنا منورين المنتدى يا شباب احلى جامعه فى الدنيا .. بقولكم ايه احنا عايزين نكبر المنتدى ده و يبقى من احسن المنتديات الجامعيه الى موجوده . و دا مش هيتم الا اذا كان فيه اعضاء فعاله كتير
فا لو ليكم مزاج تسجلو ماشى .. ولو مش عايزين بردو ماشى .. و لو مسجلين اصلا يبقى ادخلو باسمكم و الباسورد و لو مش عايزين بردو ماشى .. و لو زهقتو و عايزين تقفلو المنتدى ماشى . بس طبعا لو سجلتو هتبقى حاجه حلوه ليا و ليكم ان شاء الله . بحبكم على فكره

انضم إلى المنتدى ، فالأمر سريع وسهل

منتديات جامعتنا

وربنا منورين المنتدى يا شباب احلى جامعه فى الدنيا .. بقولكم ايه احنا عايزين نكبر المنتدى ده و يبقى من احسن المنتديات الجامعيه الى موجوده . و دا مش هيتم الا اذا كان فيه اعضاء فعاله كتير
فا لو ليكم مزاج تسجلو ماشى .. ولو مش عايزين بردو ماشى .. و لو مسجلين اصلا يبقى ادخلو باسمكم و الباسورد و لو مش عايزين بردو ماشى .. و لو زهقتو و عايزين تقفلو المنتدى ماشى . بس طبعا لو سجلتو هتبقى حاجه حلوه ليا و ليكم ان شاء الله . بحبكم على فكره

منتديات جامعتنا

هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.
منتديات جامعتنا

شباب جامعة المنصوره

محمد العمرى
hayat m
dr_ahmed_akl
BIBA
hoppyana
9 مشترك

happy valentines day

hoppyana
    hoppyana
    معانا من زمان
    معانا من زمان

انثى
    بلدك ايه ؟ : دكرنس
    كلية ايه : نوت امبورتانت
    هواياتك ايه ؟ : ممارسة الحياة

happy valentines day - صفحة 2 Empty happy valentines day

مُساهمة من طرف hoppyana السبت فبراير 13 2010, 19:12

تذكير بمساهمة فاتح الموضوع :

النهاردا عيد الحب
    مش هقول نحتفل بيه
    لكن كل واحد يقول للشخص اللي بيحبه انا بحبك اوي ويعبرله عن مشاعره دي
    وانا بقول لكل المنتدي انا بحبكم اوي
    وكل سنه وانتوا طيبين

dr_ahmed_akl
    معانا من فتره
    معانا من فتره

happy valentines day - صفحة 2 Empty رد: happy valentines day

مُساهمة من طرف dr_ahmed_akl الإثنين فبراير 22 2010, 12:10

احب اقللك يا دكتر انا عا رفا كويس انا بقول ايه مش بجادل وخلاص
    ثانيا موضوع ان احنا اتبعناهم فاحنا اتبعناهم في كل حاجه في علمهم ولغتهم واشترينا منتجاتهم وهما ناس مش مسلمين
    وبعدينعيد الحب حرام اعتقد انه يبقي حرام والله اعلم لو انا اتبعت دينهم لان احنا بالفعل بنعمل زيهم ومن زمان
    غير ان حضرتك لو قلتلي ان مفيش كل سنه وانتا طيب غير مرتين في السنه هقللك ما ينفعش احنا بنقولها لبعض في اي وقت في بدايه سنه في رمضان في موسم في عيد ميلاد يبقي حرام
    الدين يسر
    وحضرتك في موضوع العلم وفرت عليا العناء وتوليت الرد بالنيابه عني الرسول صلي الله عليه وسلم هوا اللي قال اطلبوا العلم ولو في الصين يعني مقلش اطلبوا علم المسلمين ومتتبعوش غير المسلمين في علمهم
    انا في رايي ان لما نتبعهم بالمفهوم المحرم لما ننهج دينهم مش لمجرد اننا نتعلم من خبراتهم
    وانا عن نفسي مش بقتصر علي اليوم دا بس علشان اظهر الحب انا دايما زي ما الرسول صللي الله عليه وسلم قال طول اللسنه ومش بجيب هدايا في عيد الحب
    ولو كان كل الجدل علشان قلت هابي فلانتينس داي انا مكنتش قلتها من البدايه وانا لازلت برده عند رايي مع احترامي الشديد لرايك يا دكتر احمد

احاديث الرسول عليه الصلاة والسلام واضحة وصريحة عايزة تتبعي الرسول براحتك
    عايزة تتبعي فالنتين
    برضو براحتك زي ما دكتور محمد قال ربنا اللي هيحاسبك انا عملت بالاية القرانية اللي بتقول(ذكر انما انت مذكر لست عليهم بمسيطر) صدق الله العظيم
    انتي ولا عايزة تسمعي للرسول ولا عايزة تسمعي للمشايخ ..خلاص انا كده عملت اللي عليا
    وموضوع بنشتري تلاجاتهم ومش عارف ايه .. ونتبادل العلم معاهم.. فحنا منهيين عن اتباع سننهم مش اننا نتبادل التجارة معاهم ولا نتبادل العلم معاهم..الكلام واضح والموضوع واضح ومفهوش اي لبس..
    انتي بتقولي عيد الحب يبقي حرام لو انا اتبعت دينهم..انتي لو اتبعتي دينهم ده اسمه كفرررررررر..انما السنن دي حاجة تانية ...
    وانا اسف اني بقولك مرة تانية انتي بتجادلي وخلاص...لان استحالة اتصور انك تبقي ماشية في الشارع تقابلي واحدة صحبتك ولمجرد انها وحشاكي تقوليلها كل سنة وانتي طيبة(ده مش يبقي جدال علي الفاضي؟)كل سنة وهيا طيبة علي ايه؟
    وانا مقولتش اننا نقول كل سنة وانت طيب في عيدين بس ماتقولنيش كلام ماقولتوش.
    وانا مش فاهم بنتعلم من خبراتهم ايه في اننا نهني بعض بعيد الاسيس فالنتين.

عدل سابقا من قبل dr_ahmed_akl في الإثنين فبراير 22 2010, 12:18 عدل 1 مرات

dr_ahmed_akl
    معانا من فتره
    معانا من فتره

مُساهمة من طرف dr_ahmed_akl الإثنين فبراير 22 2010, 12:15

ماتيجوا نعلى بفكرنا شويه عن الحاجات دى ونبدا نفكر فى حاجات جديده
    يعنى بدل ما نربط نفسنا بغير المسلمين...نشوف هما بيحتفلوا بايه عشان مانحتفلش بيه..ونشوف هما مش بيحتفلوا بايه عشان نحتفل بيه
    ماتيجى نسيبنا من الكلام ده
    .اسف يا محمد مش هنسيبنا من اوامر الرسول وياريت ما نتعاملش معاها باستخفاف لانه عارف اللي احنا مانعرفوش..
    جري ايه يا جماعة هو كلام الرسول معدش بيعجبكم؟ ولا اقل من مستوي تفكيرهم؟ ماتفوقوا....واعرفوا بتقولوا ايه..
    محمد العمرى
    محمد العمرى
    مدير المنتدى
    مدير المنتدى

ذكر
    بلدك ايه ؟ : مصر _الدقهليه_دكرنس
    كلية ايه : مدرس رياضيات بمدارس منار العلم الخاصه بدكرنس
    هواياتك ايه ؟ : القراءه ولعب الفيفا والرياضه

مُساهمة من طرف محمد العمرى الإثنين فبراير 22 2010, 12:39

ههههههههههههه.فهمتنى غلط يا دكتور...على فكره انا كنت شبه متاكد انك هتعلق على الجمله دى بالذات وعشان كده مسحتها بس رجعت كتبتها تانى
    وعشان اوضح وجهه نظرى فانا بقول...اننا دايما بنبقى مشغولين فى مناقشه الاساسيات...ودايما بنقف لبعض على الواحده ..فيه مقوله بسمعها دايما فى الافلام الاجنبى بتقول ..
    MOVE ON

وانا عامل موضوع فى ابداعات الاعضاء اسمه باللغه العربيه ياريت تقراه وقبل ماتقراه...والله مافيه تلميح من اى نوع..وانا بحلف بالله...هو موضوع حبيت اكتبه
    مره تانيه شكرا على المتابعه والنقاش المفيد ده...وعايز اقول حاجه اخيره...انا بحترم الانسان اللى يحترم النقاش والاختلاف
    شكرا يا دكتور وشكرا يا حبى انا

يعنى عدى واصل ماتقفش...احنا عيبنا اننا بنقف على حاجات وبنسيب حاجات اهم...وما اقصدش ان كلام الرسول مش مهم لا..انا اقصد ان فى العصر ده فيه مواضيع مهمه جدا لازم نناقشها غير اننا ينفع نقول هابى فلانتين او مانقولش..هل نقول للمسيحيين كل سنه وانتوا طيبين فى عيدهم ولا لا..وده من اشكاليات الفكر العربى اللى هو التعميم....انا قصدى يا دكتور مش دى المواضيع اللى نتناقش فيها

gam3tnaa1@yahoo.com
    dr_ahmed_akl
    dr_ahmed_akl
    معانا من فتره
    معانا من فتره

ذكر
    كلية ايه : اخصائي علاج طبيعي

مُساهمة من طرف dr_ahmed_akl الإثنين فبراير 22 2010, 12:59

يعنى عدى واصل ماتقفش...احنا عيبنا اننا بنقف على حاجات وبنسيب حاجات اهم...وما اقصدش ان كلام الرسول مش مهم لا..انا اقصد ان فى العصر ده فيه مواضيع مهمه جدا لازم نناقشها غير اننا ينفع نقول هابى فلانتين او مانقولش..هل نقول للمسيحيين كل سنه وانتوا طيبين فى عيدهم ولا لا..وده من اشكاليات الفكر العربى اللى هو التعميم....انا قصدى يا دكتور مش دى المواضيع اللى نتناقش فيها

اسف طبعا اختلف معاك بشدددددة...الاسلام جه لكل عصر وللاسف كل عصر بيفكر نفسه حاجة محصلتش مع اننا متخلفين جدا عن الفراعنة مثلا مع ان فيه ناس كتير مفكرنهم متخلفين عشان كانوا بيلبسوا لبس معين وعايشين في صحرا..مع ان دول وصلوا القمر ووصلوا في الهندسة لدرجة امريكا مش قادرة تكتشف لحد النهاردة وصلولها ازاي؟؟ فكل عصر للاسف اهله مفكرين انهم حاجة محصلتش ..دي حاجة والروحانيات حاجة تانية
    الاسلام مش مادي ..الاسلام روحاني قبل اي شيء..مفيش حاجة اسمها حاجة اهم من حاجة..لما الرسول يقول خالف اليهود والنصاري خالفهم ..خلاص خلصت...انت شايف انها حاجة هايفة..الرسول لو شايفها كده مكنش امرنا بيها...انما اوعي تتخيل ان فكرك هيوصل لفكر النبي عليه الصلاة والسلام..فتمرر كل حاجة الرسول يقولها الاول علي عقلك ولو شايف انها مهمة تعملها ولو شايف انها مش مهمة ماتعملهاش ..معلش انت مين وانا مين عشان نراجع اوامر النبي ونختار منها؟ وكمان نحكم عليها بانها مش مهمة في العصر ده؟؟ يعني تفتكر لو الرسول كان عايش دلوقتي كان غير كلامه وكان قالنا كل سنة وانتوا طيبين بمناسبة عيد الاسيس فالنتين؟ الاسلام ما بيتغيرش بتغير الزمن.. انما احنا اللي بنغير الزمن عشان يوافق الاسلام..اومال ربنا ادانا عقل نعمل بيه ايه؟
    وصدقني الموضوع كله اعجاب بسنن اليهود والنصاري .. ولو مكنش كده كنا شفنا اللي دخلوا هنوا بعيد الاسيس فالنتين ..كنا شفناهم دخلوا يهنونا يوم الجمعة. مثلا...بس ده محصلش....الرسول لما ادي امر بمخالفة اليهود والنصاي فالامر ده للصحابة وليا وليك وللمسلمين كلهم..ازاي اللي دخلوا يهنوا بالعيد ده قدروا يقولوا للرسول لا مش هنتبع سنتك.. الموضوع كبير مش زي منتا مصغره..
    محمد العمرى
    محمد العمرى
    مدير المنتدى
    مدير المنتدى

ذكر
    بلدك ايه ؟ : مصر _الدقهليه_دكرنس
    كلية ايه : مدرس رياضيات بمدارس منار العلم الخاصه بدكرنس
    هواياتك ايه ؟ : القراءه ولعب الفيفا والرياضه

مُساهمة من طرف محمد العمرى الثلاثاء فبراير 23 2010, 01:49

اسف طبعا اختلف معاك بشدددددة...الاسلام جه لكل
    عصر وللاسف كل عصر بيفكر نفسه حاجة محصلتش مع اننا متخلفين جدا عن الفراعنة
    مثلا مع ان فيه ناس كتير مفكرنهم متخلفين عشان كانوا بيلبسوا لبس معين
    وعايشين في صحرا

انا ما قلتش ان الاسلام ماينفعش للعصر ده...الاسلام لو اتطبق صح بالمفاهيم المظبوطه هنبقى ساده العالم

لما الرسول يقول خالف اليهود والنصاري خالفهم
    ..خلاص خلصت...انت شايف انها حاجة هايفة..الرسول لو شايفها كده مكنش امرنا
    بيها...انما اوعي تتخيل ان فكرك هيوصل لفكر النبي عليه الصلاة
    والسلام..فتمرر كل حاجة الرسول يقولها الاول علي عقلك ولو شايف انها مهمة
    تعملها ولو شايف انها مش مهمة ماتعملهاش

فى دى ماختلفناش..ما امركم الرسول فخذوه وما نهاكم عنه فانتهو والايه مابتقولش ناقشوه...انا فاهم كده برده كويس

وصدقني الموضوع كله اعجاب بسنن اليهود والنصاري
    .. ولو مكنش كده كنا شفنا اللي دخلوا هنوا بعيد الاسيس فالنتين ..كنا
    شفناهم دخلوا يهنونا يوم الجمعة. مثلا...بس ده محصلش....

انا شخصيا بهنى بيوم الجمعه...كل جمعه بعد الصلاه بقف مع اصحابى ..وبيبقى فعلا عيد لانى مش بشوفهم الا اليوم ده...فيوم الجمعه عيد..برده ماختلفناش

الرسول لما ادي امر بمخالفة اليهود والنصاي
    فالامر ده للصحابة وليا وليك وللمسلمين كلهم..ازاي اللي دخلوا يهنوا
    بالعيد ده قدروا يقولوا للرسول لا مش هنتبع سنتك.. الموضوع كبير مش زي
    منتا مصغره..

وانا برده موافق على الكلام ده جداااااااااااااااااااااا
    امال انا بتكلم فى ايه...اقولك

انا لما دخلت فى النقاش ده دخلت على اساس انى بقرا كل شهر فى مجله ثقافيه عن اكتشافات علميه قام بيها علماء اجانب..مش مسلمين...وده مش تقليل من شان المسلمين- لا سمح الله - لانى برده مسلم ولكن تقليل من الزمن اللى بيعي فيه المسلمين

حط نفسك مكانى...لما تكون قارىء لسه ان وكاله ناسا الفضائيه-الغير مسلمه-بتطلق صاروخ اسمه وايز
    Wide- Field Infrared Survey Explorer
    الماسح بالاشعه تحت الحمراء الواسع المجال
    عشن ترسم خريطه للفضاء...عايزين يرسموا خريطه للفضاء...واحنا لسه بنتكلم فى اننا ما نحتفلش بعيد الحب...وقل ولا تقل....
    الكلام ده مهم طبعا وزى ما امرنا بيه ربنا ...بس برده انا شايف اننا لو فضلنا كده....صعب اننا نلحقهم

وزى ما قلت بكرر الكلام ده صح...ومش بناقض نفسى ...لا انا بقول انه صح بس مش وقته...وفيه حاجات مهمه فى عصرنا ده واجب علينا نهتم بيها ...بدل مانتكلم فى حب وكره وجدال فى قل ولا تقل
    مح احترامى وتقديرى

gam3tnaa1@yahoo.com
    دمعة عين
    دمعة عين
    معانا من زمان
    معانا من زمان

انثى
    بلدك ايه ؟ : المنصورة
    كلية ايه : تربية
    هواياتك ايه ؟ : الرسم و الجلوس على البحر او وسط الخضرة

مُساهمة من طرف دمعة عين الثلاثاء فبراير 23 2010, 01:59

رسالتك وصلت يا دكتور أحمد وجزاك الله كل خير على افادتك لينا
    وطبعا كلنا متفقين معاك فى الرأى دون أدنى شك
    وانا من رأيى حتى لو عايزين نقتبس الفكرة بتاعتهم ونستغلها تبع دينا فاحنا الاسلام عطينا فرص كتيرة من يوم الجمعة وغيره من الأعياد
    كمان علشان نقرب المسافات بينا فى وسائل تانية كتير وبنتجازى عليها زى انك تبتسم وجه اخيك وقول السلام عليكم ورحمة الله وبركاته وغيرها من الحاجات البسيطة اللى كتير مننا بيغاضى عنها
    واليهود والنصارى مش شايفين وجهة نظرنا دى وانما مش هيكون رد فعلهم غير الفرح بانهم أثروا علينا زى ما أثروا علينا فى حاجات كتيرة
    علشان كده بلاش نفرحهم ونديهم الفرصة دى بل لازم نكون خنجر فى قلوب اعداء الاسلام
    ويارب مكنش غلطت فى حاجة والفكرة تكون وصلت واكون فى نطاق الموضوع
    وعندك حق يا محمد خلاص الفكرة وصلت وياريت نعطى اهتمامنا اننا نكون حاجة علشان بجد نقدر نواجهم ويجى اليوم اللى هما يتأثروا بينا مش احنا
    hoppyana
    hoppyana
    معانا من زمان
    معانا من زمان

انثى
    بلدك ايه ؟ : دكرنس
    كلية ايه : نوت امبورتانت
    هواياتك ايه ؟ : ممارسة الحياة

مُساهمة من طرف hoppyana السبت فبراير 27 2010, 07:58

شكرا ليك يا محمد
    يا دكتر احمد